از خواستن تا توانستن (بخش1-5) – نوشته شده :1393/2014

متن از خواستن تا توانستن همراه با نمودار (پ.د.اف)

همبستری شیطان بزرگ و محور شرارت
(از خواستن تا توانستن 1-5)

محور شرارت و شیطان بزرگ بر سر سفره عقد نشسته و پیش از همبستری در حال مذاکره روی مبلغ مهریه هستند.
سلسله مقالات (از خواستن تا توانستن) که در ماهنامه دیدگاه سوم منتشر شده (و ادامه دارد) به مشکلات نظام جمهوری اسلامی اشاراتی دارد و اینکه از خواستن تا توانستن راهی بس پر خطر و فراز و نشیبی است.

از خواستن تا توانستن

حسن روحانی در اجلاس داووس شرکت کرد و طی سخنانی کوتاه و حساب شده، بر تعامل دولت و رژیم اسلامی تأکید کرد. در این سخنان، که پس از ملاقاتش با سران شرکتهای کلان نفتی، ادا می شد، حسن روحانی بر مسائلی انگشت گذاشت که مورد توجه جهان تجارت و اقتصاد قرار گرفت، از جمله، همکاری با همه کشورهایی که رژیم اسلامی به رسمیت می شناسد؛ دعوت از سرمایه گذاران به سفر به ایران، و شراکت در پروژه توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی.

وی به جهانخواران نصیحت کرد که دلیل شورش مردم، تروریسم و خیزش های مسلحانه در ابعادی که خاورمیانه را به آتش کشانده، همیشه نبود نان، مسکن و عدالت اجتماعی بوده است. به زبانی ساده، تسریع در سرمایه گذاری می تواند شورش غیرقابل کنترل تهیدستان در ایران را خنثی کند.

در میان حضار که به این سخنرانی گوش می کردند، کاترین اشتون و تعداد دیگری از دیپلمات های ارشد غرب دیده می شدند، که علاقمند به دریافت سیگنال های جدیدی پیرامون توافق رژیم با 5+1، و بحران سوریه، بودند. پیش از این و در عرض 5 سال اخیر بر دو نکته تأکید داشته ام. اول اینکه، رژیم با صرف بیش از 200 میلیارد دلار هزینه تنها به دنبال تضمین امنیت و طول عمر است، و شعارهایی همچون حق مسلم، و کوتاه نیامدن بر سر پروژه هسته ای تنها یک پُز است. همچنین تکرار کرده ام که رژیم بالاخره، و در چند سال آینده موجودیت اسرائیل را به رسمیت می شناسد (به پی نوشت 1 مراجعه شود).